ÅSA NYHLÉN

Info

Fotografi – ett ögonblick målat med ljus. Jag plockar fram en glasplåt ur museets arkiv där ett sådant ögonblick är fångat: en vanlig torgdag i Växjö för hundra år sedan, med en skärpa så vass att varje ansiktsuttryck går att tolka. Jag låter mig förflyttas i tiden, och en värld av frågor och föreställningar öppnar sig. Då blir fotografin magi.

Som fotograf har jag min grund i den svartvita dokumentära bilden. Efter hand blev kameran även ett verktyg för att skapa mina egna bilder. När jag upplevde den fotografiska ytan som platt och stum sökte jag mig till äldre tekniker, där gränsen mellan fotografi och måleri suddas ut. Idag rör jag mig mellan 150 år gamla tekniker och dagens digitala process.

Också när jag odlar skapar jag, då är min ateljé bara ett annat rum.

Portfolio

STENMINNEN: Den småländska stenmuren – ett kulturarv

Text Ida Andersen, Foto Åsa Nyhlén.

Tryckt i två upplagor 2007/2011, totalt 6000 ex. Boken handlar om hur människorna i Småland tvingats att förhålla sig till stenen från den dagen man började bruka jorden, för ca 3000 år sedan. Människorna har genom att flytta stenen och placerat den i högar, rösen, och framförallt stenmurar, för evigt format landskapet. Idag ingår dessa stenformationer som en naturlig del i det småländska landskapet, som om de alltid legat där.

2011, samtidigt som den andra upplagan släpps, visas utställningen Stenen berättar en småländsk historia, på Kulturparken Småland. Utställningen består av 12 stora bilder ur boken. Utställningen har visats på ett flertal konsthallar i landet samt på Svenska Ambassaden i Washington, House of Sweden. Utställningen kan fortfarande bokas genom att kontakta Åsa Nyhlén.

VÄXJÖ – Den nya staden

Redaktör/skribent, Bengt Månsson och bildredaktör/fotograf, Åsa Nyhlén. Planerad utgivning 2017. Medskribenter, Thomas Lissing m fl.

Boken om Växjö kommer att ha fokus på tidsperioden 1940 och fram till idag. Vi vill skildra och ge en tydlig bakgrund och förklaring till det moderna Växjös framväxt och utveckling. Varför ser staden ut som den gör idag och vad ligger till grund för den utveckling/förändring som Växjö gått igenom? Stadens tidigare historia kommer att få gott om utrymme i text och bild. Boken kommer att vara omfattande i både format och innehåll. Ett samarbete med Kulturparken Småland ger oss bl.a. tillgång till museets bildarkiv. Samtidigt samlar vi in äldre bildmaterial från Växjöbor och med nytagna bilder skildras stadens ständiga förändring.

Italienska Palatset 1995–2015 Jubileumsbok

Redaktör, Karin Landmer, Grafisk form, Josefin Örtegren och Fotograf Åsa Nyhlén. Boken är tryckt i 400 ex, 2015.

2015 firar Italienska Palatset 20 år. 1995 flyttade 15 konstnärer in i huset och 2015 har 24 konstnärer ateljé i huset. I boken får varje konstnär med egna ord berätta om sitt konstnärskap i och utanför Palatset. I inledande textkapitel skildras Palatsets tillblivelse, Ateljéföreningens, Media Artes och Kollektivverkstädernas verksamhet samt en sammanfattning av de utställningar och konsthändelser som ägt rum i Galleriet. Boken kan köpas bl.a. genom Italienska Palatset, se hemsidan "Om IP".

Koliv

Korna är fotograferade och därefter framställda i gummitryckstekniken. Gummitryck är en långsam hantverksteknik som användes vid fotografins tidigaste historia, mitten av 1800-talet. När koporträttet är färdigt klipper jag ut och syr fast det på en bakgrund som kan bestå av collage eller vara målad. I processen gelatinerar jag pappret och gelatinet kommer bland annat från nötdjur.

Det finns inget djur som vi är så beroende av som kon och inget djur ger så mycket och kräver så lite tillbaka. Idag är korna i stort sett anonymiserade och osynliga till följd av stordrift och de ingår inte längre som en naturlig del av jordbrukslandskapet. Med mina stillsamma porträtt av kor vill jag lyfta fram kon som individ och som en påminnelse om att människan ingår i, och är beroende av, ett större sammanhang, ett sammanhang som vi samtidigt fjärmar oss från.

Diana

Med Dianakameran söker jag motiv som passar kameran. Bilderna jag fotograferar med denna kamera har alla en stillsam och poetisk känsla där motivets grafiska karaktär och ljus är avgörande.

Diana är en plastkamera som massproducerades i USA under 1970-talet och såldes på postorder. Dianakameran är en analog förbrukningskamera med begränsad livslängd och som idag har fått kultstatus. Dianans plastlins ger ett mjukt intryck och vinjetteringen skapar ett djup och en koncentration av motivet.